En català desprès de les
fotos.
Nagueire significa flores
lanzadas dentro de un jarrón.
El
estilo Nagueire es otro de los estilos de Ikebana. Se hace siempre en un jarrón
alto (foto 1 y 2). En este caso el tipo de sujeción no es el kenzan, como en los otros
estilos, si no que se usan ramas secas para confeccionar un puntales y aspas (foto 3). Todo el material se aguantará en
equilibrio sujetándose, por contacto, con las paredes del jarrón o con el
puntal y las aspas, esta circunstancia hace del Nagueire un estilo donde se
deberá poner en práctica la paciencia, porque el material no suele quedarse quieto
en el lugar adecuado.
Siendo
uno de los estilos antiguos, también podemos considerar que es uno de los más
informales, con las sencillas reglas del Moribana y que la gente del pueblo
hizo suyo con más facilidad y los empezó a colocar en sus casas dejando el
estilo Rikka para las ofrendas en los templos. Este estilo se creo a raíz del
estilo Cha-bana.
El
Cha-bana (“cha” es te y “bana” es flor en japonés), no es un estilo que
actualmente estudiemos en nuestra escuela, ya que es una composición destinada
única y exclusivamente para acompañar la ceremonia del té. Antiguamente estas
composiciones eran pequeñas y muy sencillas, se escogían flores silvestres que
se colocaban en sencillos jarrones de bambú. Datando del siglo XVI y siendo su
creador el gran maestro de la ceremonia de te Sen-no Rikyu (1522-1591) bajo el
patronazgo de Taiko-Hideyoshi, influyente daimyō (caudillo feudal) que al
parecer era cruel e insensible. Cuenta una leyenda que Sen-no Rikyu tenía un jardín lleno de
convolvulus (gloria de la mañana)(foto 4) que cuidaba con gran esmero. Conocedor de
este jardín, Taiko le comunicó su deseo de verlo. Rikyu le invitó a un te
matinal en su casa. Taiko se dirigió primero al jardín y solo encontró la
tierra aplanada y cubierta de guijarros. Iracundo entró en la Sala de Te donde quedó
totalmente sorprendido al ver en el tokonoma y en un valiosísimo jarrón de bronce
una sola flor, pero eso si, era la flor mas bella que nunca hubiera visto.
El
Nagueire al igual que el Moribana, tiene seis variantes diferentes, donde las
líneas principales van variando en su situación.
Y
para terminar con esta pequeña nota sobre el Nagueire y el Cha-bana, solo decir
que en 1684, un ilustrado comerciante
llamado Toichiya Taemon, escribió un libro llamado “Kadensho Nagueire” (Cómo
arreglar las flores en estilo Nagueire) y que de este estilo salio
posteriormente el estilo Shoka del que os escribiré mas adelante.
Mis Nagueires (foto 5 en adelante)
Mis Nagueires (foto 5 en adelante)
Nagueire vol dir flors llançades dins
d’un gerro.
L’estil Nagueire és un altre dels
estils d’Ikebana. Es fa sempre en un gerro alt ( foto 1 i 2). En aquest cas el tipus de
subjecció no és el kenzan, com en els altres estils, sinó que s’usen branques
seques per confeccionar uns puntals i unes aspes (foto 3). Tot el material s’aguantarà
en equilibri subjectant-se, per contacte, amb les parets del gerro o amb el
puntal i les aspes, aquesta circumstància fa del Nagueire un estil on s’haurà
de posar en pràctica la paciència, perquè el material no sol quedar-se quiet al
lloc adequat.
Sent un dels estils antics, també
podem considerar que és un dels més informals, amb les senzilles regles del Moribana i que la gent del poble va fer seu amb més facilitat i els varen
començar a col · locar a casa deixant l’estil Rikka per les ofrenes en els
temples. Aquest estil es va crear arran de l’estil Cha-bana.
El Cha-bana ("cha" és et i
"bana" és flor en japonès), no és un estil que actualment estudiem a
la nostra escola, ja que és una composició destinada única i exclusivament per
acompanyar la cerimònia del te. Antigament aquestes composicions eren petites i
molt senzilles, s’escollien flors silvestres que es col · locaven en senzills
gerros de bambú. Datant del segle XVI i sent el seu creador el gran mestre de
la cerimònia de te Sen-no Rikyu (1522-1591) sota el patronatge de
Taiko-Hideyoshi, influent daimyō (cabdill feudal) que pel que sembla era cruel
i insensible. Explica una llegenda que Sen-no Rikyu tenia un jardí ple de
Convolvulus (glòria del matí)(foto 4) del que
tenia una gran cura. Coneixedor d’aquest jardí, Taiko li va comunicar el seu
desig de veure-ho. Rikyu el va convidar a un te matinal a casa seva. Taiko es
va dirigir primer al jardí i només va trobar la terra aplanada i coberta de
còdols. Iracund va entrar a la
Sala de Te on va quedar totalment sorprès en veure al
tokonoma i en un valuosíssim gerro de bronze una sola flor, però això si, era
la flor més bella que mai hagués vist.
El Nagueire igual que el Moribana, té
sis variants diferents, on les línies principals van variant en la seva
situació.
I per acabar amb aquesta petita nota
sobre el Nagueire i el Cha-bana, només dir que el 1684, un il · lustrat
comerciant anomenat Toichiya Taemon, va escriure un llibre titulat
"Kadensho Nagueire" (Com arreglar les flors en estil Nagueire) i que d’aquest
estil sortir posteriorment l’estil Shoka del que us escriuré més endavant.
Els meus Nagueires (foto 5 i endavant)
Els meus Nagueires (foto 5 i endavant)
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