Una
vez asimilado el estilo Moribana podemos empezar con el estilo Jiyuka, que no
es otro que el estilo libre, aquí no hay
gráficos que seguir si no mas bien se debe aplicar todo lo aprendido hasta el
momento en cuanto a proporciones, espacios y equilibrios.
Sofu
Teshigahara, hijo de una gran estudioso de ikebana el cual había profundizado
en los diferentes estilos y en las diferentes escuelas existentes en la época,
en 1926 creó una nueva escuela, llamada Sogetsu. El estaba convencido que una
vez que todas las reglas estaban aprendidas y se dominaban las técnicas, había
que dar paso a la libre expresión personal utilizando una gran variedad de
materiales y decía: - "Con cualquier elemento, en cualquier circunstancia,
en cualquier lugar, y por cualquiera, se puede realizar un Ikebana"-.
"Con
cualquier elemento", hasta entonces, en el cerrado mundo del Ikebana, solo
se usaban materiales naturales de la temporada, flores, hojas y ramas,
respetando el simbolismo de cada uno de ellos. Así mismo los recipientes solo
eran de cerámica o de bronce. En Sogetsu se empezaron a usar materiales
florales diferentes y recipientes de plástico y vidrio.
"En
cualquier circunstancia", por aquel entonces solo se confeccionaban
ikebanas para ocasiones especificas como la ceremonia del te y en algunas
fiestas y celebraciones. A partir de entonces no había razón para no disfrutar
de una composición cuando fuera.
"En
cualquier lugar", ya os conté que tras el permiso para que los plebeyos
pudieran realizar, también ikebana, se colocaron
en los tokonomas de las casa particulares. Anteriormente habían sido exclusivos
de las estancias de la corte, el palacio imperial, los templos y santuarios. Después
de la creación de Sofu Teshigahara , se empezaron a colocar composiciones en
tiendas, hoteles, oficinas, etc….
"Por
cualquiera" la escuela Sogetsu, con Sofu Teshigahara a la cabeza, abrió el
ikebana al mundo realizando exposiciones entre 1950 y 1970 en Europa y los Estados Unidos. El
ikebana dejo de ser exclusivo para los japoneses.
Ikenobo
lo incluyó en sus enseñanzas a partir de la finalización de la Segunda Guerra Mundial.
Ciertamente,
en el Jiyuka, es donde podemos dejar volar la imaginación ya que no estamos
obligados a “respetar” la naturaleza de los materiales, pudiendo modificar sus
formas mediante el alambrado y corte y no teniendo que tener en cuenta como
está ese material situado en la naturaleza, así un elemento que naturalmente es
bajo como un helecho, ahora lo podemos convertir en un árbol.
Como
siempre os dejo alguno de mis Jiyuka.
Un cop assimilat l’estil Moribana
podem començar amb l’estil Jiyuka, que no és altre que l’estil lliure, aquí no
hi ha gràfics a seguir si no més bé s’ha d’aplicar tot l’aprés fins ara quant a
proporcions, espais i equilibris.
Sofu Teshigahara, fill d’un gran
estudiós d’ikebana el qual havia aprofundit en els diferents estils i en les
diferents escoles existents en l’època, en 1926 va crear una nova escola,
anomenada Sogetsu. Ell estava convençut que una vegada que totes les regles
estaven apreses i es dominaven les tècniques, calia donar pas a la lliure
expressió personal utilitzant una gran varietat de materials i deia: -
"Amb qualsevol element, en qualsevol circumstància, en qualsevol lloc, i
per qualsevol, es pot realitzar un Ikebana "-.
"Amb qualsevol element",
fins llavors, al tancat món del Ikebana, només s’usaven materials naturals de
la temporada, flors, fulles i branques, respectant el simbolisme de cada un d’ells.
Així mateix els recipients només eren de ceràmica o de bronze. En Sogetsu es
van començar a fer servir materials florals diferents i recipients de plàstic i
vidre.
"En qualsevol
circumstància", en aquell temps només es confeccionaven ikebanes per
ocasions específiques com la cerimònia del te i en algunes festes i celebracions.
A partir de llavors no hi havia raó per no gaudir d’una composició quan fos.
"En qualsevol lloc", ja us
vaig explicar que després del permís perquè els plebeus poguessin realitzar, també ikebana, es van col
· locar en els tokonomas de les cases particulars.
Anteriorment havien estat exclusius de les estades de la cort, el palau
imperial, els temples i santuaris. Després de la creació de Sofu Teshigahara,
es van començar a col · locar composicions en botigues, hotels, oficines, etc ....
"Per qualsevol" l’escola
Sogetsu, amb Sofu Teshigahara al capdavant, va obrir el ikebana al món
realitzant exposicions entre 1950 i 1970 a Europa i els Estats Units. El ikebana va
deixar de ser exclusiu per als japonesos.
Ikenobo el va incloure en els seus
ensenyaments a partir de la finalització de la Segona Guerra
Mundial.
Certament, al Jiyuka, és on podem
deixar volar la imaginació ja que no estem obligats a "respectar" la
naturalesa dels materials, podent modificar les seves formes mitjançant el enfilferrat
i tall i no havent de tenir en compte com està aquest material situat la
natura, així un element que naturalment és baix com una falguera, ara el podem
convertir en un arbre.
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